Toegekende of toegevoegde waarde?

Comment

Toegekende of toegevoegde waarde?

Vorige week sprak ik een ondernemer die worstelde met zijn prijsstelling. Hij vroeg zich af: ‘Kunnen wij met de prijs hoger gaan zitten dan de concurrent? We bieden immers meer?’ Maar meer betekent niet altijd beter voor de klant. Bij het vaststellen van de prijs draait het om de waarde die de klanten hechten aan de extra product- of service-elementen en de bereidheid om hiervoor te betalen. 

lees meer

Comment

Wie ben jij?

Comment

Wie ben jij?

Stel jij deze vraag weleens aan jezelf? Als organisatie is het ook belangrijk om te weten wie je bent, wie je wilt worden en voor wie je er bent. Een merkidentiteit vormt de basis om een sterk duurzaam merk te bouwen.

lees meer

Comment

Waar wil jij naar toe?

Comment

Waar wil jij naar toe?

Een vraag die je wellicht achteloos antwoordt met ‘naar die leuke strandtent, ‘voor de files naar huis’, ‘Italië’. Maar als je deze vraag niet beantwoordt met waar je nu op dit moment heen wilt gaan, maar waar je over 1, 2 of 5 jaar wilt zijn met je leven, je werk, je bedrijf. Wat voor antwoord zou je dan geven?

Een visie geeft ook antwoord op deze vraag. Daarom is het vormen van een visie voor je bedrijf belangrijk, het geeft de richting van jouw bedrijf weer. 

 Een visie is een gezamenlijk beeld of verwachting van de toekomst en de gedroomde positie van de organisatie daarin. 

Een goede visie beschrijft de kracht van het merk, de identiteit en de bestemming. Intern inspireert de visie medewerkers tot consistent handelen en extern creëert het een relatie met diverse stakeholders op basis van gedeelde visie en waarden. Hoe duidelijker de visie, hoe beter de doelgroep jou zal herkennen. 

 Een aantal aansprekende voorbeelden van visies zijn:
Google: to provide access to the world’s information in one click
Lego: het spelen van de toekomst uitvinden
Dove: een wereld creëren waarin schoonheid een bron van vertrouwen is i.p.v. angst. 

 Een inspirerende visie is toekomstgericht, specifiek voor jouw bedrijf, inspirerend, creatief, te vertalen in gedrag en beleid, met inhoudelijke keuzes. Onmisbare uitgangspunten voor je visie zijn de antwoorden op onderstaande vragen: 

  • Wie ben je? Hoe beschrijf jij het bedrijfsmerk? 

  • Waarom is jouw bedrijf/ merk uniek? 

  • Wat je wil bereiken?

  • Wat wil je betekenen voor de samenleving en je klanten? 

  • Hoe ga je dit doen? Wat zijn belangrijke kernwaarden?

Succesvolle merken bouwen hun fundament op een inspirerende visie. Het vormt de basis voor de ontwikkeling van hun diensten en producten, hun handelen en communicatie.

Heb jij jouw visie al helder? Weet jij al waar je met je bedrijf heen wilt? 
Ik kan je hierbij helpen. Tijdens een kop koffie hoor ik graag jouw verhaal. 

Comment